kalbarri national park en ningaloo reef - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Wim Tijleman - WaarBenJij.nu kalbarri national park en ningaloo reef - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Wim Tijleman - WaarBenJij.nu

kalbarri national park en ningaloo reef

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

08 Januari 2016 | Australië, Coral Bay

In Kalbarri ontbeten in het hotel en daarna naar het strand. Daar worden elke ochtend de pelikanen gevoerd. Vandaag start het met 3 en er volgen er nog 2. Het zijn allemaal jong volwassen mannetjes en vrouwtjes. Gaaf om te zien. Ze krijgen een paar visjes, niet meer zodat ze in het wild ook moeten jagen. Mooie vogels.

Hierna zijn we het park ingereden. De asfaltweg hout na een aantal km op. Rest zijn allemaal zandwegen. Eerste stop is natures window. Een vierkant gat in de rotsen, idd net een raam. Met daaracher uitzicht over een canyon waarin de Murchisson river stroomt. Je kon ook nog een wandeling maken over de canyon rand en dan onder naar de rivier. Maar de temperatuur was al over de 30 graden dus heb een klein stukje gelopen voor wat mooie foto's.
De volgende stop was de Z Bend. Vandaaruit kon je de rivier ver beneden zien liggen en in een z
door de canyon gaan. De rivier is nu wat droog maar in de winter moet dit een machtig gezicht zijn. Begrijp het niet fout. Is nu ook erg mooi maar je ziet de z niet zo goed.

Na deze twee punten via de hoofdweg verder naar twee andere uitzichtspunten. Onderweg nog een foto gemaakt van een grasboom. Iets typisch voor deze regio. Het begint als een gras pol maar wordt uiteindelijk een boom met daarop een toefje gras. Verder bij Hawkshead en Ross Graham lookout gestopt. Weer mooie uitzichten, en hier hebben we nog een wandeling naar beneden gedaan. Was heel mooi maar erg warm. We hadden net genoeg water bij ons om het af te ronden. Dat is hier echt nodig.

De volgende ochtend vroeg in het hotel ontbeten en in de auto naar Coral Bay. Ongeveer 673 km. Inclusief uitstapje van 68 km hebben we er ruim 8 uur over gedaan. Het grootste gedeelte rechte weg met af en toe een heuvel. Uitzicht wisselde wel wat. Van bosrijk naar meer woestijn idee maar waren hele grote stukken heel eentonig. Best vermoeiend rijden dan. Tegenliggers werden ook al minder.
Onderweg gestopt in Hamelin. Hier heb je stromolites. Bacterien die per jaar 1mm rots bouwen in torentjes. Je zag hier dus torentjes tussen van zeker 50 cm. Dus 50.000 jaar oud. Verder daar een rondleiding gedaan in een oud telegraafstation. Was niet zo bijzonder maar de vrouw die ons liet rondkijken was een australische die nu met haar man al 8 maanden aan het reizen was. Ze kon daarover leuk vertellen. Dat maakte het dan weer extra leuk.

Na aankomst in Coral Bay nog wat gegeten en een stukje de duinen ingelopen naar een uitzichtpunt over zee. Wilden de sterren zien. Was al veel meer te zien als eerst maar er was te veel lichtvervuiling. Morgen avond gaan we naar de andere kant van de stad. Daar is het echt donker.

Vandaag hebben we een excursie gedaan naar het Ningaloo reef. Hebben daar op 3 punten gesnorkeld. Corné was eerst sceptich, snorkelen, maar heeft het toch geprobeerd en vond het leuk. Hebben heel veel soorten koraal gezien. Van iets wat op hersenen lijkt, torentjes, gigantische zwammen en je traditionele koraal. Daarnaast veel verschillende vissen in tal van kleuren en vormen. Het mooiste waren de manta rays, wel 4 meter doorsnee, machtig mooi. De vele schildpadden en de haaien. Ja je leest het goed. We hebben gezwommen met haaien, wel ongevaarlijke, maar ook 2, 5 meter lang. Op het rif is een soort schoonmaakstation. De haaien gaan daarnaar toe en vissen maken ze dan schoon, inclusief de tanden. Apart om te zien.

De lunch aan boord hebben we wel overgeslagen. We waren nl een beetje zeeziek. Beetje erg. Maar het personeel was erg attent en bracht ons een appel. Daarmee ging het gelukkig snel weg.

Na terugkomst meteen wat gegeten, we hadden zijn in friet, lekker zout. Was ook een erg inspannende dag geweest. Vanavond eten we alleen wat noodles.
zometeen nog de foto's ophalen die zijn gemaakt en vanavond ff het dorp uit om de sterren te bekijken. Morgen rijden we dan een kort stuk naar Exmouth waar we drie nachten blijven.

• 09 Januari 2016 - 01:45

Bea:

Wat een mooi verslag weer Wim. Een werkelijk schitterende reis. Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal beleven. X Bea.